fbpx
15.4 C
Vranje
utorak, 19.10.2021

Jedan infografik, dve stvarnosti i 50 miliona “baba i žaba”

Odabrani članci

Slobodna reč – Specijalno štampano izdanje

Klikom na naslovnu stranu otvorite i čitajte specijalno (rođendansko) štampano izdanje Slobodne reči. Na oduševljenje građana, svih 3.000 primeraka podeljeno je na šetalištu u...

Beograđanima 2.500 evra za povećanje nataliteta u Vranjskoj Banji

ISPRAVKA: U specijalnom štampanom izdanju portala Slobodna reč, u tekstu Beograđanima 3.000 evra za povećanje nataliteta u Vranjskoj Banji  je za projekat "Prioritet - Borba...

Mozaik skupo košta neodržavanje, niko neće dozvoliti da se samo “zakrpi”

Nakon pisanja portala Slobodna reč o tragičnom propadanju monumentalnog mozaika Karta Vranja Stevana Čukića iz 1975. godine na Trgu Republike, reakcije lokalnih umetnika i zalaganja kustosa Narodnog muzeja...

Odlično znam kako je biti odbačen

VRANJE - Maturantkinji srednje Ekonomsko-trgovinske škole i srpskoj reprezentativki u karateu Tamari Misirlić društvene mreže su, kao i većini devojaka njenih godina pune fotografija...

Angažovani, posvećeni i nacionalno prenošeni “strani plaćenici” i “budale”

Prošlo je godinu dana otkad se naša "vrana" vinula u medijsko nebo iznad Vranja. Od 27. aprila 2020. godine ona ponosno stoji na logotipu...
Sanja Petrov
Sanja Petrov
Izvršna urednica. U novinarstvu od 2011. godine. U slobodno vreme bavi se pevanjem.

VRANJE – Na portalu Slobodna reč je prošle nedelje objavljen infografik o deset lokalnih medijskih kuća koje su iz budžeta lokalne samouprave, narodski rečeno iz džepa građana, u poslednjih šest godina dobile najviše novca kako bi na svojim televizijskim i radio stanicama ili portalima, objavljivale sadržaj koji se tiče javnog interesa, odnosno interesa pomenutih građana. Zbirno, blizu 110.000.000 dinara za “medijski top 10”.

Dominiraju RTV Vranje & RTV Bujanovac sa blizu 50 miliona i TV Vranjska Plus sa 32,5 miliona, sledi OK Radio sa 8 miliona, TV Ritam sa 6,3 i ugašeni nedeljnik Vranjske novine sa 4,5 miliona dinara. Za TV Info Puls je iz lokalnog budžeta u poslednjih 6 godina izdvojeno 2,4 miliona, za portale Vranje News i Jugmedia po 1,4 miliona, ali i po oko 800.000 hiljada za PR Agenciju Astoria Plus Gorana Spasića i Informativni Press centar opštine Vladičin Han. Ispod svakog naziva medija je slikovito naznačeno da li se radi o televiziji, portalu ili radio stanici.

Od navedenih, više ne postoji jedino nedeljnik Vranjske, koji se na spisku našao zbog sufinansiranih projekata iz 2015. i 2016. godine. Radi se o 2.090.000 dinara za projekat “Bora Stanković ponovo među Vranjancima” (2015), kada su uz nedeljnik izlazili tematski dodaci i besplatne knjige, i 2.345.000 dinara (2016), za projekat koji se ticao medijske pismenosti.

Od 2015. do 2021. godine, medijska kuća čiji su projekti na lokalnim konkursima bili konstantno podržani je RTV Vranje, a na infografiku je, zbog iste vlasničke strukture, predstavljena zajedno sa RTV Bujanovac.

Veličković: Podaci tačni, rezultat ne, pomešane “babe i žabe”

Kako za naš portal kaže direktor RTV Vranje Zoran Veličković, pomenuti infografik je “skup tačnih podataka koji daju netačan rezultat”. Prikazano ovako slikovito je na prvi pogled sve jasno, dodaje, ali “ipak nije tako”.

“Pomešane su “babe i žabe” i ova moja tvrdnja zahteva razradu. Ako koristim rečnik nekih, skoro 50 miliona otišlo je u Zujine džepove za 6 godina. I to bi bilo mnogo, ali mnogo lepo da je istinito” – započinje.

Podseća da RTV Vranje i RTV Bujanovac u svom sastavu imaju po tri medija, odnosno ukupno 6 – dve televizije, dva radija i dva portala, kao i da na konkursima za projektno sufinansiranje ne konkuriše RTV Vranje ili RTV Bujanovac već “svaki medij za sebe”, jer su tako napravljeni Konkursi. Prema njegovim rečima, prava slika bi bila kada bismo upoređivali televizije sa televizijama, radio sa radijom, portal sa portalom, a nikako zbirno.

“Bitno je da se jasno i glasno kaže da se na Konkursima za projektno sufinansiranje ne sufinansira medij ili vlasnik medija, već isključivo medijski sadržaji. Pre privatizacije, obe ove medijske kuće nisu učestvovale na Konkursima koje su tada raspisivali samo strani donatori i organizacije. Tada je plata zaposlenih finansirana iz budžeta lokalne samouprave” – kaže Veličković.

Dodaje da ga ne čudi utisak da RTV Vranje dominira na medijskoj sceni, jer “Radio Vranje postoji 41 godinu, televizija 26 godina, portal 11” i pita da li mislimo “da baš ništa nisu postigli”.

“Znate, iskreno rečeno, dosadilo nam je više da se pravdamo zato što smo najbolji. Zaboravljate, slučajno ili namerno da su svi mediji u Srbiji privatizovani. Daljinski upravljači su u rukama građana – gledaoca i slušaoca. Svako ko je nezadovoljan može da potraži drugačije medijske sadržaje. Zar ne?” – napominje.

Komentariše da se to njima ne dešava jer imaju “stabilnu gledanost i slušanost više decenija, ne godinu ili dve”, te da program proizvode za njihove ciljne grupe od čijih potreba polaze kada razmišljaju o projektima.

Dimić: Nečasno i nepošteno kreiranje paralelne stvarnosti

Urednik portala VranjeNews Dejan Dimić, vodi sajt, stranice na društvenim mrežama, YouTube kanal i pozamašnu foto i video arhivu od februara 2018. godine, otkad i učestvuju na lokalnim konkursima za sufinansiranje medijskih sadržaja. Ističe da mu je drago što su uspeli da se plasiraju među deset u Vranju, jer prema njegovim rečima “rade profesionalno, nisu ni na čijoj strani i službi bilo čije propagande”.

Smatra da ne bi dobili ni pomenutih 1,4 miliona, kada među ljudima u vlasti ili onima koji imaju uticaj na nju, ne bi bilo onih koji prepoznaju kvalitet i ne mogu tek tako da pređu preko nekih stvari koje su više nego očigledne.

Ne može da se pravi lud ili nevešt, kaže upitan za utiske o infografiku. Napominje da je tema važna, i da moramo biti iskreni, bez fola, laži, prevare, dodvoravanja i snishodljivosti.

“Nemam nameru da bilo koga uvredim iako je istina bolna. Jasno je da je novac koji se daje navodno za projekte dvema televizijama na lokalu plaćanje propagande u korist vladajuće partije. To je tako bilo i pre ove vlasti, a biće verovatno i posle” – započinje.

Smatra da je za sistem po kom funkcionišu lokalni konkursi za sufinansiranje medijskih sadržaja najodgovornija prethodna vlast, te da su “neki mediji i ljudi koji ih vode planirali da dugo i lepo žive od projektnog finansiranja”. Prethodna vlast je pala, došli su novi koji su usavršili poklonjeni sistem i “mnogi su se ljudi u medijima i politici obogatili koristeći čari mehanizma projektnog sufinansiranja”, kaže on i dodaje da je pesimista po pitanju promene na bolje.

“To što rade ti mediji je nečasno i nepošteno prema javnom interesu i narodu Srbije jer oni zarad napred navedenih ciljeva kreiraju paralelnu stvarnost koja ne odražava trenutak u kome zaista živimo, dovodi javnost u zabludu da žive u nekakvom nad-društvu” – ističe.

Kada se pogledaju sume, dodaje, tu je “80 i kusur miliona za dve televizije naspram 20 i kusur miliona za sve ostale”. Ta raspodela je nepravedna, napominje, jer “znamo i mi i ljudi u političkim strankama da te dve televizije u Vranju ne gledaju ni oni koji u njima rade”.

“Neki portali koji su, uzgred, razvili vrlo solidnu video produkciju, imaju daleko veći auditorijum od tih televizija. Ponavljam se, ali ne smemo zaboraviti da se tim novcem najmanje finansira javni, a pretežno privatni i stranački interes” – dodaje.

Smatra da je tridesetak godina ozbiljno bolesno društvene stvarnosti u medijima stvorilo nelojalnu i nezdravu konkurenciju u medijskom prostoru, kao i da su odnosi među većinom medijskih kuća u državi i na lokalu “ozbiljno bolesni”. Novinarska sujeta je bezgranična, slučajevi međunovinarske saradnje, razumevanja i solidarnosti svedeni su na pojedinačne incidente, ističe.

“Ako i malo iskočite, mnogo vas ljudi iz drugih medija mrzi i vuku vas naniže da potonete zajedno sa njima” – kaže Dimić.

Lazić: Kompromis sa vlašću zbog novca za projekte neprihvatljiv

Urednik portala Bujanovačke i nekadašnji glavni i odgovorni urednik ugašenog nedeljnika Vranjske, novinar Nikola Lazić, smatra da infografik portala Slobodna reč pokazuje da su medijski konkursi u Vranju “strogo pod kontrolom vladajuće elite”.

“Ako se pozabavimo matematikom, RTV Vranje i TV Bujanovac, samo su od Vranja dobili oko 65.000 evra po konkursu. Ako mi se javi makar jedna osoba iz tog grada koja dokaže da redovno kod kuće prati TV Bujanovac, koji ni tamo niko ne gleda, častim celu kafanu. Tu je i Vranjska Plus, koja je dobila manje, ali oni nisu ni postojali od 2015. godine” – započinje Lazić.

Kako kaže, u novinarstvu je “duže od dve decenije”, zna mnogo kolega širom zemlje i regiona, ali za “medijske eksperte koji su zadnjih godina u vranjskoj komisiji nikada nije čuo”.

Iako su Bujanovačke na istom konkursu od 2015. do 2017. godine za medijske sadržaje iz oblasti javnog informisanja iz budžeta Grada Vranja dobile 431.000 dinara, već nekoliko godina ne učestvuju.

“Ne pada mi na pamet da konkurišem u Vranju, jer sam svestan toga da ma koliko dobar projekat bio, Bujanovačke neće proći, a mi ne želimo da pravimo kompromise sa donosiocima odluka kako bi zauzvrat dobili projektni novac” – napominje.

Zbog ovakve situacije, dodaje, razmišljaju da više ne učestvuju ni na lokalnim konkursima u Bujanovcu.

Novac iz budžeta Grada Vranja izdvojen za medije

Pratite nas i na društvenim mrežama: Facebook, Instagram i Twitter.

- Reklama -

Poslednji članci

Pogoršana epidemiološka situacija u Vranju

VRANJE - Tokom poslednja 24 sata u gradu je registrovano još 111 obolelih, što je više u odnosu na prethodni period kad je na...

Srpska akademija nauka i umetnosti poziva na vakcinaciju

BEOGRAD - Komisija Srpske akademije nauka i umetnosti (SANU) za praćenje i preduzimanje mera u vezi sa infekcijom kovid-19 apelovala je danas na građane...

Danas još 52 žrtve korone, na respiratorima 279 obolelih

BEOGRAD - U Srbiji je u poslednja 24 sata, od urađenih 20.852 testa na kovid, registrovan 6.461 novozaraženi, a 52 osoba je umrlo, saopštilo...

Centar za azil u Vranju sa 250 mesta otvara se do kraja godine

BEOGRAD / NIŠ / VRANJE - Od početka godine je kroz Srbiju prošlo 42.000 migranata, a od 2015. godine, otkad je počela migrantska kriza,...

Prijava REM-u zbog “prepozitivnog” izveštavanja o predsedniku na RTS i Pink

BEOGRAD - Biro za društvena istraživanja (BIRODI) je, na osnovu sprovedenog monitoringa centralnih informativnih emisija, podneo zahtev Regulatornom telu za elektronske medije (REM) da...

Budite odgovori prema sebi i drugima!

ВАКЦИНИШИТЕ СЕ! 💉

Društvena odgovornost će nas izvući iz pandemije. Ne širite neproverene informacije!